More - základy
Napísané: 05 Jan 2018, 23:14
Pred nejakým časom som tu narazil na možnosť vytvoriť tému pre ľudí, ktorí by radi vyskúšali morské akva.
Na začiatok by bolo rozhodne fajn naštudovať si základy okolo morského akvária a čo bude ku akva ako takému nutné. Popisujem zbežný základ.
Voda: Salinita 1,025 pre koraly
Vodivosť RO vody – 0 až 5us
Príprava vody: Použijeme klasickú 3 stupňovú reverzku, dokúpime 4tý stupeň (DI) stupeň na dočistenie vody. Pripravíme vodu, zohrejeme, pridáme naváženú soľ určenú pre morskú akvaristiku (ideálne pre útes keďže oči vždy donútia mat aj nejakú rybku, koral), zapneme čerpadlo (osobne mám atmana 700l/h za 10eur tuším a svoj účel plní), necháme soľ rozpustit. Zmeriame salinitu podľa potreby.
Meníme len 10-20% objemu vody raz prípadne 2x za mesiac.
Filtrácia:
Princíp filtrácie je viac-menej rovnaký ako pri náročných druhoch kreviet. Základom je nitrifikačný a denitrifikačný proces. Vhodné je použitie NoPox – u (kvázi krmivo pre baktérie). Parametre pre more +- no2, nh3/4 = 0, no3 je rozdelené. Pre mäkké koraly a zvieratá cez 20, LPS koraly max 10, SPS koraly max 5. Bezstavovcom udržovať hodnoty skôr okolo 5.
Stavy jedov vo vode možno znižovať aj pomocou refugia. Refugium funguje na princípe vysokého dna DSB (deep sand bed) a makroriasy vysávajúcej odpad z vody. Makroriasu možno použiť aj priamo v akva. Vyzerá to síce zvláštne ale už som to videl a bolo to vcelku efektívne. Makroriasa je ako každá rastlina čiže jej treba prispôsobiť osvetlenie ako pre rastlinné akva. Koraly tým ale začnú strácať farbu aj keď by mali teoreticky rýchlejšie rásť.
Odpeňovač:
Slúži ako simulátor prílivu a odlivu pričom vzniknutá pena odstraňuje z vody prebytočné bielkoviny a odpad. Modelov je mnoho pričom sú aj externé verzie (pre nano akva ako stvorené). Sekundárnym účelom je zásobovanie vody kyslíkom preto nie sú vzduchovacie zariadenia v morskom akva nutné.
Likvidácia fosfátov :
Fosfáty alebo Po4 je jedným z nosných pilierov morskej akvaristiky. Veľa Po4 – prúser, málo Po4 – menší ale stále prúser. Hodnota by sa mala pohybovať od 0,01 do 0,03ppm...oficiálne. Neoficiálne aj 0,06ppm bolo v akvárkach a napriek všetkej logike fungovali veselo ďalej. Po4 dostávame zo systému sorbentmi, skrze baktérie prípadne makro riasami. Sorbentov je na trhu obrovské množstvo. Neodporúčam spoliehať sa vyslovene na pelety prípadne nopox (oba sú zdrojom uhlíka pre baktérie). Pelety sú síce fajn ale zložito sa dávkujú a pri výpadku prúdu nastane problém. NoPox je zasa nedostatočný. Sorbenty využívajú oxid železitý prípadne hliník viažuci Po4 z vody. Pri výpadku prúdu sa nič nestane.
Mechanická filtrácia nie je žiaduca. Čo sa na molitane/vate zachytí to tam spravidla aj začne hniť čím uvoľní do vody ako fosfáty tak nitráty.
Formy filtrácie:
Možnosti sú de facto 3.
Prvou je tzv. falošná stena, za ktorou je ukrytá filtrácia. Rozdelí sa aspoň na 3 časti. Prvý vstup cez hrebeň dajme tomu s keramikou alebo živými kameňmi (suché neobsahujú žiadne základy baktérii takže pre potreby filtrácie sú bezpredmetné), odpeňovač (externé nasávanie). Druhý odstraňovač fosfátov a v treťom výtlačné čerpadlo. V poslednej komore pri čerpadle dopĺňame odpar (čistú osmotickú vodu keďže soľ sa zo systému neodparuje).
Druhou možnosťou je najpoužívanejší prepad (komora s navŕtaným sklom a priechodkami). Výhodou je ľahká manipulácia, priestor a v prípade refugia aj odkladový priestor pre problematické živočíchy.
Treťou je využitie externých filtrov a externého odpeňovača priamo v akva (odpeňovač nasáva vodu priamo zo systému a obratom ju vracia očistené späť). Dalo by sa uvažovať aj o použití jednoduchých závesných filtrov. Dokonca som mal zostavené aj malé refugium v aquaclear 70 s použitím slabšieho rotoru (motorček majú ten istý všetky modely), makroriasou a aquael led osvetlením, ktoré presne pasovalo. U mňa bol problém s nedostatkom odpadu čo malo za následok rozpad riasy a tým pádom uvoľňovaním odpadu z tkanív riasy späť do akva.
Základná výbava:
Samozrejme akva (čím väčšie tým lepšie)
Prúdové čerpadlo (z Číny sa dá zohnať za pár eur)
Ideálne živé kamene aspoň časť a suché kamene vhodne upravené (v kalcitovej vrstve sú uložené zdroje fosfátov a je v nich kvantum bordelu)
Podľa plánovanej osádky piesok či už živý alebo premytý suchý (pokiaľ je malý systém tak určite živý)
Svetlo okolo 14500k až 20000k. Tiež sa dá zohnať mars aqua svetlo za 70eur tuším prípadne Semigrow. Semigrow je síce drahší ale používa cree ledky a chladenie z Radion osvetlení.
Prvky:
Nebudem z tohto robiť vedu. Nie som chemik. Základom je rovnováha Ca, Mg, Kh. Ca tvorí základ kostry koralov, Kh stabilizuje Ph no a Mg je bufferom udržujúcim stabilné hodnoty Ca a Kh. Pomer Ca k Mg je 1:3. Mikroprvky slúžia primárne na vyfarbenie koralov. Jód je kľúčový pre zvleky kreviet. Nepočul som ešte o predávkovaní ale radšej s ním opatrne. Pokiaľ ho do systému pridáte veľa tak sa všetky bezstavovce vyzlečú.
Základ by bol. Pokiaľ sú otázky tak sa kľudne pýtajte. Postupne doplním info o krevetách, kraboch, ježovkách (mám z každého niečo)
Na záver tohoto úvodu mi nedá nespomenúť jednu vec. More zomrie. To je štatistická istota a náš druh ho vyčistí od vyšších foriem života v priebehu 3 až 5 dekád. Doporučujem pozrieť si film Chasing Coral (na nete ako všetko koniec koncov). Mať doma živý koral znamená mať doma niečo čo už vaše vnúčatá najpravdepodobnejšie neuvidia. S koralmi zmiznú bezstavovce a všetky útesové tvory
Na začiatok by bolo rozhodne fajn naštudovať si základy okolo morského akvária a čo bude ku akva ako takému nutné. Popisujem zbežný základ.
Voda: Salinita 1,025 pre koraly
Vodivosť RO vody – 0 až 5us
Príprava vody: Použijeme klasickú 3 stupňovú reverzku, dokúpime 4tý stupeň (DI) stupeň na dočistenie vody. Pripravíme vodu, zohrejeme, pridáme naváženú soľ určenú pre morskú akvaristiku (ideálne pre útes keďže oči vždy donútia mat aj nejakú rybku, koral), zapneme čerpadlo (osobne mám atmana 700l/h za 10eur tuším a svoj účel plní), necháme soľ rozpustit. Zmeriame salinitu podľa potreby.
Meníme len 10-20% objemu vody raz prípadne 2x za mesiac.
Filtrácia:
Princíp filtrácie je viac-menej rovnaký ako pri náročných druhoch kreviet. Základom je nitrifikačný a denitrifikačný proces. Vhodné je použitie NoPox – u (kvázi krmivo pre baktérie). Parametre pre more +- no2, nh3/4 = 0, no3 je rozdelené. Pre mäkké koraly a zvieratá cez 20, LPS koraly max 10, SPS koraly max 5. Bezstavovcom udržovať hodnoty skôr okolo 5.
Stavy jedov vo vode možno znižovať aj pomocou refugia. Refugium funguje na princípe vysokého dna DSB (deep sand bed) a makroriasy vysávajúcej odpad z vody. Makroriasu možno použiť aj priamo v akva. Vyzerá to síce zvláštne ale už som to videl a bolo to vcelku efektívne. Makroriasa je ako každá rastlina čiže jej treba prispôsobiť osvetlenie ako pre rastlinné akva. Koraly tým ale začnú strácať farbu aj keď by mali teoreticky rýchlejšie rásť.
Odpeňovač:
Slúži ako simulátor prílivu a odlivu pričom vzniknutá pena odstraňuje z vody prebytočné bielkoviny a odpad. Modelov je mnoho pričom sú aj externé verzie (pre nano akva ako stvorené). Sekundárnym účelom je zásobovanie vody kyslíkom preto nie sú vzduchovacie zariadenia v morskom akva nutné.
Likvidácia fosfátov :
Fosfáty alebo Po4 je jedným z nosných pilierov morskej akvaristiky. Veľa Po4 – prúser, málo Po4 – menší ale stále prúser. Hodnota by sa mala pohybovať od 0,01 do 0,03ppm...oficiálne. Neoficiálne aj 0,06ppm bolo v akvárkach a napriek všetkej logike fungovali veselo ďalej. Po4 dostávame zo systému sorbentmi, skrze baktérie prípadne makro riasami. Sorbentov je na trhu obrovské množstvo. Neodporúčam spoliehať sa vyslovene na pelety prípadne nopox (oba sú zdrojom uhlíka pre baktérie). Pelety sú síce fajn ale zložito sa dávkujú a pri výpadku prúdu nastane problém. NoPox je zasa nedostatočný. Sorbenty využívajú oxid železitý prípadne hliník viažuci Po4 z vody. Pri výpadku prúdu sa nič nestane.
Mechanická filtrácia nie je žiaduca. Čo sa na molitane/vate zachytí to tam spravidla aj začne hniť čím uvoľní do vody ako fosfáty tak nitráty.
Formy filtrácie:
Možnosti sú de facto 3.
Prvou je tzv. falošná stena, za ktorou je ukrytá filtrácia. Rozdelí sa aspoň na 3 časti. Prvý vstup cez hrebeň dajme tomu s keramikou alebo živými kameňmi (suché neobsahujú žiadne základy baktérii takže pre potreby filtrácie sú bezpredmetné), odpeňovač (externé nasávanie). Druhý odstraňovač fosfátov a v treťom výtlačné čerpadlo. V poslednej komore pri čerpadle dopĺňame odpar (čistú osmotickú vodu keďže soľ sa zo systému neodparuje).
Druhou možnosťou je najpoužívanejší prepad (komora s navŕtaným sklom a priechodkami). Výhodou je ľahká manipulácia, priestor a v prípade refugia aj odkladový priestor pre problematické živočíchy.
Treťou je využitie externých filtrov a externého odpeňovača priamo v akva (odpeňovač nasáva vodu priamo zo systému a obratom ju vracia očistené späť). Dalo by sa uvažovať aj o použití jednoduchých závesných filtrov. Dokonca som mal zostavené aj malé refugium v aquaclear 70 s použitím slabšieho rotoru (motorček majú ten istý všetky modely), makroriasou a aquael led osvetlením, ktoré presne pasovalo. U mňa bol problém s nedostatkom odpadu čo malo za následok rozpad riasy a tým pádom uvoľňovaním odpadu z tkanív riasy späť do akva.
Základná výbava:
Samozrejme akva (čím väčšie tým lepšie)
Prúdové čerpadlo (z Číny sa dá zohnať za pár eur)
Ideálne živé kamene aspoň časť a suché kamene vhodne upravené (v kalcitovej vrstve sú uložené zdroje fosfátov a je v nich kvantum bordelu)
Podľa plánovanej osádky piesok či už živý alebo premytý suchý (pokiaľ je malý systém tak určite živý)
Svetlo okolo 14500k až 20000k. Tiež sa dá zohnať mars aqua svetlo za 70eur tuším prípadne Semigrow. Semigrow je síce drahší ale používa cree ledky a chladenie z Radion osvetlení.
Prvky:
Nebudem z tohto robiť vedu. Nie som chemik. Základom je rovnováha Ca, Mg, Kh. Ca tvorí základ kostry koralov, Kh stabilizuje Ph no a Mg je bufferom udržujúcim stabilné hodnoty Ca a Kh. Pomer Ca k Mg je 1:3. Mikroprvky slúžia primárne na vyfarbenie koralov. Jód je kľúčový pre zvleky kreviet. Nepočul som ešte o predávkovaní ale radšej s ním opatrne. Pokiaľ ho do systému pridáte veľa tak sa všetky bezstavovce vyzlečú.
Základ by bol. Pokiaľ sú otázky tak sa kľudne pýtajte. Postupne doplním info o krevetách, kraboch, ježovkách (mám z každého niečo)
Na záver tohoto úvodu mi nedá nespomenúť jednu vec. More zomrie. To je štatistická istota a náš druh ho vyčistí od vyšších foriem života v priebehu 3 až 5 dekád. Doporučujem pozrieť si film Chasing Coral (na nete ako všetko koniec koncov). Mať doma živý koral znamená mať doma niečo čo už vaše vnúčatá najpravdepodobnejšie neuvidia. S koralmi zmiznú bezstavovce a všetky útesové tvory